Τα οικονομικά και η αξιολόγηση είναι τα θέματα που παραδοσιακά «ξεσηκώνουν» τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες της χώρας.
Έτσι, ενώ η Ομοσπονδία των δασκάλων (ΔΟΕ) προειδοποιεί εκ νέου το
υπουργείο Παιδείας με κινητοποιήσεις εάν εφαρμοστεί η -αυτονόητη-
πολιτική της αξιολόγησης στον κλάδο, οι πανεπιστημιακοί βλέπουν
«χιονοστιβάδα» μετανάστευσης αξιόλογου επιστημονικού δυναμικού με διεθνή
παρουσία, εάν περικοπούν κι άλλο οι μισθοί των διδασκόντων σε
πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας Κ.Αρβανιτόπουλο και Οικονομικών κ.Ι. Στουρνάρα έστειλαν
οι Ομοσπονδίες των Πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) των καθηγητών ΤΕΙ (ΟΣΕΠ
ΤΕΙ) και των Ελλήνων Ερευνητών (ΕΕΕ) διαμαρτυρόμενοι για τις επικείμενες
περικοπές στα ειδικά μισθολόγια των ακαδημαϊκών δασκάλων και των
ερευνητών.
Όπως αναφέρουν στην επιστολή τους, παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζουν
την αναγκαιότητα της δημοσιονομικής εξυγίανσης, διαφωνούν «με τις
αβάσιμες οριζόντιες περικοπές, χωρίς συγκεκριμένες μελέτες, σαφή
κριτήρια και δίχως τη στοιχειώδη αίσθηση του δικαίου».
«Στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας απασχολούνται
επιστήμονες με τα, κατά τεκμήριο, υψηλότερα προσόντα συγκριτικά με
άλλους κλάδους, τα οποία αποκτώνται μετά από μακρόχρονη προσπάθεια, με
φυσική συνέπεια ο αρχικός διορισμός του διδακτικού και ερευνητικού
προσωπικού ΑΕΙ και ΕΚ να γίνεται συνήθως σε ηλικία κατά την οποία άλλοι
εργαζόμενοι -ακόμα και άλλοι δημόσιοι λειτουργοί- ήδη προσμετρούν
προϋπηρεσία μεγαλύτερη της δεκαετίας!» αναφέρουν στην ανακοίνωση τους.
«Επιβάλλεται να τονίσουμε ότι όλα τα μέλη μας αξιολογούνται, σε
τακτά χρονικά διαστήματα, τόσο ατομικά (κατά τη διαδικασία ένταξης ή
προαγωγής σε ακαδημαϊκή/ερευνητική βαθμίδα) όσο και συλλογικά, από
διεθνείς επιτροπές κριτών, με πολύ θετικά αποτελέσματα στις περισσότερες
των περιπτώσεων» τονίζουν ακόμη.
«Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε με απόλυτη εγκυρότητα ότι λόγω των
χαμηλών αποδοχών και των επαπειλούμενων νέων σημαντικών μειώσεων (α)
αξιοσημείωτος αριθμός νεοεκλεγέντων ταλαντούχων ελλήνων επιστημόνων
έχουν αποποιηθεί το διορισμό τους στα Ιδρύματα της χώρας παραμένοντας
στο εξωτερικό, και ότι, (β) σημαντικός αριθμός νέων, δυναμικών και
διεθνώς ανταγωνιστικών ακαδημαϊκών δασκάλων και ερευνητών
προγραμματίζουν τη μετανάστευσή τους, μη δυνάμενοι να αντεπεξέλθουν στα
τρέχοντα αλλά και στα αναμενόμενα οικονομικά δεδομένα» αναφέρουν οι
πανεπιστημιακοί.
«Σε σύγκριση με τις άλλες χώρες της ΕΕ, η μισθολογική στασιμότητα,
που καταγράφεται μετά το 2004 για την ελληνική ακαδημαϊκή και ερευνητική
κοινότητα, την τοποθετεί στη χειρότερη μισθολογική θέση ως προς το μέσο
μισθό ατόμων με αντίστοιχη εργασιακή εμπειρία στην κάθε χώρα, σύμφωνα
με μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών» προσθέτουν μεταξύ άλλων.
«Οι εκπρόσωποι των λειτουργών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δηλώνουν
ότι δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή οποιαδήποτε περαιτέρω μείωση των
αποδοχών τους. Ζητούν άμεσα να συναντηθούν με τις ηγεσίες των δύο
υπουργείου και επιπλέον να υπάρξει συμφωνία ώστε να επιτευχθεί
σταδιακά αλλά σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η εναρμόνισή τους με τους
μισθούς των άλλων λειτουργών του δημοσίου με ανάλογα προσόντα,
καθήκοντα και ευθύνες» καταλήγουν οι πανεπιστημιακοί.
Και οι δάσκαλοι
Από την πλευρά τους οι δάσκαλοι, απλά δεν θέλουν να αξιολογηθούν,
παρά μόνο από τη «βάση»! Προειδοποίηση για δυναμικές κινητοποιήσεις
απευθύνει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας στην πολιτική ηγεσία του
υπουργείου Παιδείας, με αφορμή τις τοποθετήσεις του υπουργού κ. Κ.
Αρβανιτόπουλου στη Βουλή για το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
«Δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι, όπως και στο παρελθόν πράξαμε,»
σημειώνουν οι δάσκαλοι, «θα ακυρώσουμε δυναμικά στην πράξη οποιαδήποτε
προσπάθεια για αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση και τιμωρία των εκπαιδευτικών
και των σχολείων».
Στην επιστολή τους προς το υπουργείο Παιδείας οι δάσκαλοι αναφέρουν
ότι έχουν ταχθεί υπέρ της αξιολογικής αποτίμησης τόσο του εκπαιδευτικού
έργου όσο και της εκπαιδευτικής πολιτικής, μιας αποτίμησης από τα
«κάτω» που θα πραγματοποιείται από τους εκπαιδευτικούς συλλογικά και όχι
από μονοπρόσωπα όργανα και θα έχει ως στόχο την ανίχνευση των
προβλημάτων και το σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων στην κατεύθυνση
ανατροφοδότησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Οι δάσκαλοι θεωρούν επίσης ότι «η σύνδεση της μισθολογικής και
βαθμολογικής εξέλιξης με την αξιολόγηση, η οποία θέτει φραγμούς μέσα από
μια σειρά εντελώς αυθαίρετων ποσοστώσεων ανοίγοντας μέχρι και τον
Καιάδα των απολύσεων, αποτελεί κόκκινη γραμμή και εχθρική ενέργεια κατά
του κλάδου και δε γίνεται αποδεκτή. Ενδεχόμενη προσπάθεια εφαρμογής της,
θα αποτελέσει αιτία πολέμου, αρχή μεγάλων συγκρούσεων και δημιουργίας
έντασης στο σχολικό περιβάλλον. Ο χώρος της εκπαίδευσης δεν μπορεί να
ανεχθεί άλλη αναλγησία και βαρβαρότητα.»
Οι εκπρόσωποι της ΔΟΕ καταλήγουν ζητώντας ακώλυτη βαθμολογική και
μισθολογική εξέλιξη, κατάργηση του νομικού πλαισίου για την αξιολόγηση,
να μην κατηγοριοποιηθούν οι μαθητές και τα σχολεία και να μη γίνει
αξιολόγηση-χειραγώγηση των εκπαιδευτικών.