Τοποθέτηση Β.Αποστόλου για Λιμάνια & Λιμενικά Ταμεία
Ο βουλευτής Εύβοιας και συντονιστής θεμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου στην παρέμβασή του κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Μεταφορών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, σχετικά με τη συνεργασία στους τομείς των ναυτιλιακών μεταφορών και των ναυτιλιακών τεχνολογιών», αναφέρθηκε στα θέματα των λιμένων και των λιμενικών ταμείων:
«Κύριε Υπουργέ, δε θεσμοθετείται μια νέα και ολοκληρωμένη στρατηγική στη ναυτιλία, όπως ισχυρίζεστε ιδιαίτερα στην Εισηγητική σας Έκθεση. Οι παρεμβάσεις που κάνετε με το συζητούμενο νομοσχέδιο στην οργάνωση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, στα θέματα ναυτικής εργασίας, στα θέματα των λιμένων, στην πλοηγική υπηρεσία, όλα αυτά υπηρετούν επιχειρηματικά και -θα έλεγα- ιδιαίτερα εφοπλιστικά συμφέροντα.
Επιστρέφετε το διοικητικό μοντέλο του Υπουργείου σε μια ιεραρχική δομή καθαρά υπουργοκεντρική. Θα είστε εσείς σήμερα, θα είναι αύριο ο διάδοχός σας, ένας Υπουργός ο οποίος ουσιαστικά θα ελέγχει και θα κατευθύνει το συγκεκριμένο Υπουργείο, υποστηριζόμενος από μια ομάδα αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος, που πλέον θα εμπλέκεται στο σύνολο των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Οι Πολιτικές Διευθύνσεις μέχρι σήμερα λειτουργούσαν όντως και με στρατιωτικό προσωπικό, αλλά τώρα μπαίνουν όλοι σε στρατιωτική ιεραρχία. Είναι αυτό που λέμε ότι οι πολιτικοί υπάλληλοι πλέον οδηγούνται στο περιθώριο.
Επίσης, δεν είναι διακριτός ο αναπτυξιακός ρόλος του Υπουργείου σε σχέση με τις Υπηρεσίες Ακτοφυλακής που είναι ουσιαστικά η κύρια αποστολή του Λιμενικού Σώματος. Άρα, λοιπόν, το Λιμενικό Σώμα αναγνωρίζεται πλέον ως στρατιωτικό Σώμα και όχι ως Σώμα ασφαλείας.
Βέβαια, το συζητούμενο νομοσχέδιο, όπως είπαν και ο Εισηγητής μας και οι προηγούμενοι συνάδελφοι, διαπνέεται και από αντεργατικές ρυθμίσεις. Καταργεί υπάρχοντες κανονισμούς προσωπικού, καθώς και όλη τη διαδικασία με βάση την οποία έχουν εκπονηθεί οι συγκεκριμένοι κανονισμοί. Μάλιστα, με το πρόσχημα της αύξησης απασχόλησης, καταργούνται και οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας ιδιαίτερα για τα κατώτερα πληρώματα. Δηλαδή, προσπαθείτε εσείς να δώσετε ένα σωσίβιο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, συμπιέζοντας, θα έλεγα μειώνοντας, το κόστος μέχρι τα όρια που οδηγούν στην εξαθλίωση των εργαζομένων.
Πέραν αυτών, πολλοί εργαζόμενοι θα οδηγηθούν εκτός επαγγέλματος και ιδιαίτερα το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο θα χάσει σημαντικά έσοδα, προσθέτοντας βέβαια και το ότι η ακτοπλοϊκή υπηρέτηση των νησιών ουσιαστικά υποβαθμίζεται.
Ταυτόχρονα όμως –και εκεί θέλω να σταθώ ιδιαίτερα- φέρνετε και τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών είτε με την παραχώρηση του μετοχικού κεφαλαίου είτε με παραχωρήσεις δραστηριοτήτων. Η προοπτική ιδιωτικοποίησης των λιμανιών διευκολύνεται ιδιαίτερα από τη μετατροπή των λιμενικών ταμείων σε ανώνυμες εταιρείες. Είναι γεγονός ότι πολλά δημοτικά λιμενικά ταμεία ή λιμενικά ταμεία είχαν πρόβλημα σχετικά με τη λειτουργία τους για ένα σωρό λόγους, όπως είναι η υποστελέχωση, η έλλειψη υποστήριξης της λειτουργίας τους και δεν ήταν η λειτουργία τους όλα αυτά τα χρόνια αυτή που είχε ανάγκη ιδιαίτερα ο χώρος των παραλιακών πόλεων.
Όμως, η συγχώνευσή τους σε ενιαίες ανώνυμες εταιρείες αφαιρεί τη δυνατότητα από την αυτοδιοίκηση –και όταν λέμε «αυτοδιοίκηση», εννοούμε βεβαίως και τις τοπικές κοινωνίες- να διευθετούν θέματα που αφορούν τα λιμάνια που τους εξυπηρετούν ενώ όπως είπα και προηγουμένως, η ιδιωτικοποίηση έρχεται. Σ’ αυτή τη ρύθμιση υπήρξαν πολλές αντιδράσεις. Αναφέρομαι στις αντιδράσεις που υπήρξαν στη Βόρεια Εύβοια και στη Σκύρο. Πραγματικά είναι θετικό ότι πριν από λίγη ώρα αποσύρατε τη σχετική διάταξη διότι σ’ αυτήν την περίπτωση.
Βεβαίως, αργήσατε να καταλάβετε την ιδιαιτερότητα που υπάρχει με τη Σκύρο, την αγωνία όλων αυτών των ανθρώπων όταν είδαν ότι ερχόταν η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Σκύρου. Θα μπορούσα βεβαίως να σας πω πολλά περισσότερα για τη συγκεκριμένη περίπτωση. Όμως, έστω και την υστάτη στιγμή διορθώσατε ένα λάθος.
Πάντως οι κοινές θέσεις δήμων και άλλων φορέων που τεκμηρίωναν την αναγκαιότητα παραμονής των λιμενικών ταμείων είτε υπό τον έλεγχο της αυτοδιοίκησης είτε όπως υπήρχαν ως ανεξάρτητα, δεν λήφθηκαν καθόλου υπ’ όψιν.
Επίσης, η δημιουργία των τεσσάρων λιμενικών δικτύων που προβλέπει το σχέδιο νόμου χαρακτηρίζεται από προχειρότητα χωρίς αναπτυξιακή φιλοσοφία αφού είναι φανερό ότι βασικός στόχος τελικά δεν είναι παρά ο κεντρικός σχεδιασμός να οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Είναι το ΤΑΙΠΕΔ αυτό το οποίο σας οδηγεί στο μοντέλο της ολικής παραχώρησης και μάλιστα με την πρόβλεψη όλων των επιμέρους δραστηριοτήτων.
Ουσιαστικά, δηλαδή, σε παραλιακές πόλεις τον καθρέφτη της πόλης τον παραδίδετε σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Θα σας αναφέρω ως παράδειγμα την πατρίδα μου, την Χαλκίδα. Η παραλία της Χαλκίδας ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο. Αντιλαμβάνεστε ότι με τις συγκεκριμένες παραχωρήσεις όχι μόνο ο συγκεκριμένος χώρος θα δοθεί στις ιδιωτικές εταιρείες, αλλά και οι δραστηριότητες. Δείτε τώρα την παραλία της Χαλκίδας, η οποία έχει καταντήσει «τσαντίρ μαχαλάς». Φανταστείτε τι πρόκειται να γίνει αύριο μέσα από αυτή τη διαδικασία.
Κύριε Υπουργέ, δεν υπάρχει κανένας λόγος εκεί που έχουμε μικρά Λιμενικά Ταμεία, όπου η Αυτοδιοίκηση μπορούσε να συνεισφέρει, μπορούσε να βοηθήσει, να λέτε ότι θα γίνουν ανώνυμες εταιρείες. Ουσιαστικά, τους παίρνετε και αυτές τις ελάχιστες δραστηριότητες, οι οποίες βοηθούσαν και το χώρο της Αυτοδιοίκησης να μπορεί να ανταποκριθεί, ιδιαίτερα σε αυτές τις κρίσιμες συνθήκες, στις απαιτήσεις των δημοτών.
Τελειώνοντας, κύριε Πρόεδρε, θα πω ότι υπάρχουν και πάρα πολλά ζητήματα τα οποία έχουν σχέση με θέματα οργάνωσης λιμανιών, με τη θεσμοθέτηση των λιμενικών δικτύων, καθώς και με την Πλοηγική Υπηρεσία, η οποία και αυτή ουσιαστικά οδηγείται στην ιδιωτικοποίηση. Εμείς είμαστε αντίθετοι σε όλα τα παραπάνω θέματα, ιδιαίτερα από την ώρα που χάνεται ο δημόσιος χαρακτήρας και όλα δίνονται στην ιδιωτική δραστηριότητα, γι’ αυτό και καταψηφίζουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.