Το Γυμνάσιο Ν. Στύρων αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά παράδειγματα του στρεβλού συστήματος διορισμών.
του Αποστολου Λακασα/kathimerini.grΣτο Γυμνάσιο του Αγίου Ευστρατίου οι καθηγητές που απουσιάζουν με απόσπαση σε άλλες θέσεις είναι περισσότεροι από όσους διδάσκουν. Μάλιστα, για τους οκτώ μαθητές του Γυμνασίου του ακριτικού νησιού έχουν διοριστεί 17 καθηγητές φυσικής αγωγής! Συνολικά υπάρχουν στο Γυμνάσιο 29 καθηγητές με οργανική θέση, εκ των οποίων οι 11 διδάσκουν στο σχολείο και οι 18 εργάζονται, με απόσπαση, εκτός νησιού φυσικά.
Η περίπτωση του Γυμνασίου Αγίου Ευστρατίου δεν είναι η μόνη. Σε ουκ ολίγα Γυμνάσια και Λύκεια απουσιάζουν καθηγητές, όχι επειδή είναι κοπανατζήδες, αλλά επειδή το σύστημα διορισμών την τελευταία 20ετία, με σαφώς μικροκομματική στόχευση, βασίσθηκε στη λογική «κάνε περισσότερους διορισμούς και θα βρούμε τι θα κάνουμε τους πλεονάζοντες». Η ηγεσία του υπ. Παιδείας δηλώνει ότι θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα από τη νέα σχολική χρονιά. Βέβαια το υπουργείο είναι και αναγκασμένο να προχωρήσει σε εξορθολογισμό του συστήματος τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι από την επόμενη η χρονιά θα έχουν δύο ώρες επιπλέον υποχρεωτικό ωράριο για να καλυφθούν οι ανάγκες, λόγω του «παγώματος» των διορισμών μονίμων. Οσο για τις προσλήψεις των αναπληρωτών, για τις οποίες η εγκύκλιος αναμένεται την επόμενη εβδομάδα, θα γίνουν 2.500 μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και άλλες 8.500 με αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων ΕΣΠΑ.
Τη δεκαετία του ’90
Πώς προκύπτουν, λοιπόν, οι καθηγητές-φαντάσματα σε διάφορα σχολεία, κυρίως απομακρυσμένων περιοχών; Εμπειρος εκπαιδευτικός, μιλώντας στην «Κ», ανέφερε ότι το πρόβλημα ξεκίνησε από τη δεκαετία του ’90, όταν οι ηγεσίες του υπ. Παιδείας «υπέκυπταν» στα μαξιμαλιστικά αιτήματα της ΟΛΜΕ για διορισμούς. «Υπήρχαν χρονιές που διορίστηκαν έως και κατά 10% περισσότεροι εκπαιδευτικοί σε σχέση με τις ανάγκες των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας», τόνισε στην «Κ» παλαιό στέλεχος του υπ. Παιδείας. Πιο συγκεκριμένα, τις εποχές της δημοσιονομικής ευμάρειας, κάθε καλοκαίρι το υπουργείο διόριζε καθηγητές με βάση τις εκτιμήσεις των στελεχών εκπαίδευσης σε κάθε περιοχή για τα κενά, και συνήθως ο αριθμός των διορισμών ήταν μεγαλύτερος του αριθμού των κενών που ήταν ήδη γνωστά (π.χ. συνταξιοδοτήσεις). Βέβαια, με αυτό τον τρόπο προέκυπταν πλεονάσματα εκπαιδευτικών σε σχολεία. Και αυτό συνέβαινε σε αρκετές περιπτώσεις, με αποτέλεσμα η αρχική πρόνοια της πολιτείας να υπάρχει απόθεμα καθηγητών για απρόβλεπτες ανάγκες να λειτουργεί καταχρηστικά, επιτρέποντας την ευνοϊκή μεταχείριση «ημετέρων».
Πώς; Μέσω απόσπασης των πλεοναζόντων, η οποία άλλωστε ήταν αναγκαία, αφού ο εκπαιδευτικός περίσσευε. Μάλιστα, υπήρξαν περιπτώσεις που νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί εκμεταλλεύθηκαν τα κενά του συστήματος. Δηλαδή, καθώς γνώριζαν από πριν ότι θα υπάρξει πλεόνασμα, ζητούσαν διορισμό σε ακριτικές περιοχές και κατόπιν (ίσως και με «μέσο») έπαιρναν απόσπαση σε κεντρική υπηρεσία ή σχολείο της αρεσκείας τους. Ετσι έπαιρναν και τα μόρια της οργανικής θέσης σε ακριτική περιοχή και είχαν και τη... βολή της καθημερινής, πραγματικής θέσης εργασίας.
«Πρέπει να ξεκαθαρίσει η διαδικασία και να μην γίνεται κατάχρησή της», δήλωσε στην «Κ» ο κ. Απόστολος Βαρελτζής, αιρετός εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών στο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ) Λέσβου, όπου υπάγεται ο Αγιος Ευστράτιος. Από την πλευρά του, το υπ. Παιδείας σκοπεύει να αλλάξει το σύστημα τοποθέτησης των εκπαιδευτικών. Ετσι, θα αναζητούνται τα πραγματικά κενά μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος αποτύπωσης των σχολείων, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα συμπληρώνουν το ωράριό τους μόνο διδάσκοντας το αντικείμενό τους είτε στο σχολείο που έχουν οργανική θέση είτε σε σχολεία της περιοχής. Θα γίνει αδιάβλητο το σύστημα ή θα βρεθούν, για ακόμη μία φορά, «παράθυρα»;
www.kathimerini.gr