]Την Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013 το πρωί έλαβε χώρα στις Κατασκηνώσεις της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος, το 19ο Ιερατικό Συνέδριο των Ιερέων της, υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Χαλκίδος, Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων κ. Χρυσοστόμου. Με επιτυχία το 19ο Ιερατικό Συνέδριο της Ιεράς Μητρόπολης Χαλκίδας
Στην έναρξη του Ιερατικού Συνεδρίου, στον Ιερό Ναό των Κατασκηνώσεων, τιμωμένου επ’ ονόματι του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και της Αγίας Ολυμπιάδος, ο Σεβασμιώτατος τέλεσε δέηση υπέρ υγείας όλων των Ιερέων και Νεκρώσιμο Τρισάγιο, υπέρ πάντων των κεκοιμημένων Αρχιερέων, Ιερέων και Διακόνων, μνημονεύσας ονομαστικώς εκείνους, οι οποίοι εκοιμήθησαν κατά το παρελθόν έτος.
Στη συνέχεια όλοι κατευθύνθηκαν στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων, όπου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, κατά την διάρκεια της ομιλίας του ευχαρίστησε τους Ιερείς για την παρουσία τους στην Ιερά, όπως την αποκάλεσε, Σύναξη των λειτουργών του Θεού.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην κρισιμότητα των τελευταίων ετών, κατά τα οποία οι άνθρωποι είχαν αφεθεί στον υλισμό και την ευμάρεια και όταν αυτά τα υλικά μειώθηκαν ή χάθηκαν, ο άνθρωπος αισθάνθηκε να καταρρέει και ένιωσε ότι βρίσκεται μπροστά στο μηδέν. Κι ενώ από πολλούς γίνεται η διάγνωση αυτής της τραγικής καταστάσεως και εντοπίζεται η ηθική κρίση, ως αιτία της οικονομικής, εν τούτοις δεν λαμβάνονται τα ενδεικνυόμενα σωστά μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της καταστάσεως, αφού οι ενέργειες που γίνονται αποβλέπουν μονομερώς μόνο στην οικονομική ανάπτυξη και ελάχιστα ή καθόλου στην ηθική ανάκαμψη.
Σ’ αυτόν τον κόσμο κινούνται και οι Ιερείς, οι οποίοι καλούνται, αν και προέρχονται «εκ του κόσμου», να μην συσχηματίζονται με τον κόσμο, αλλά να τον οδηγούν ως υπεύθυνοι πνευματικοί πατέρες, με το λόγο τους και το παράδειγμά τους.
Καλούμαστε όλοι οι Κληρικοί, είπε ο Σεβασμιώτατος, να αγωνιζόμαστε στην εφαρμογή των εντολών και των δικαιωμάτων του Θεού και να μετρούμε τον εαυτό μας με μέτρο τον Χριστό, τους Αγίους Αποστόλους και τους Αγίους Πατέρες: «Η Εκκλησία δεν αρχίζει από εμάς, ούτε τελειώνει μ’ εμάς», τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ επεσήμανε στους Ιερείς την αξία της καταφυγής τους στο ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη, διότι όπως χαρακτηριστικά είπε: «όποιος δεν εξομολογείται μοιάζει με χωράφι ακαλλιέργητο και γι’ αυτό οφείλουμε να ενδιαφερόμαστε για τον προσωπικό μας αγιασμό, άλλως η σχέση μας με τους ανθρώπους θα είναι επιφανειακή, χωρίς ουσιαστική επίδραση στις καρδιές και τη ζωή τους».
Επιπλέον, λόγω της εποχής κρίσεως, χρειάζεται πολλή προσευχή και πολλή νηστεία, ως έκφραση της αληθινής μετανοίας, κατά το πρότυπο των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης και των Αγίων της Καινής Διαθήκης, μιας και η μετάνοια μπορεί να «αλλάξει» όλο τον κόσμο, ακόμη και την βουλή του Θεού.
Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια, είπε ότι η προσευχή εκτός από το «ταμείο» μας, εκφράζεται και μέσα στην σύναξη και ζήτησε να τελούνται καθημερινά οι Ιερές Ακολουθίες στις Εκκλησίες μας και να ακούγεται η καμπάνα, η οποία σημαίνει το αγαπητικό «παρόν» του Θεού στη ζωή των ανθρώπων.
Στη συνέχεια της εισηγήσεώς του ο Σεβασμιώτατος, τόνισε την αξία της Κατηχήσεως των νέων, αλλά και των ενηλίκων. Επισήμανε ωραιότατες πρωτοβουλίες Ενοριών και προέτρεψε όλους να λάβουν αφορμή από τις πρωτοβουλίες αυτές, ενώ για την καλύτερη οργάνωση του ευαίσθητου αυτού τομέα, όρισε συντονιστές Νεότητος σε κάθε Αρχιερατική Περιφέρεια, υπό την ευθύνη του Γραμματέως Νεότητος και Ιεροκήρυκος της Ι. Μητροπόλεως Αρχιμ. Ιωάννου Καραμούζη. Οι συντονιστές, ανά Περιφέρεια, είναι: Χαλκίδος: Αρχιμ. Αιμιλιανός Χρήστου, Ψαχνών: Πρεσβ. Εμμανουήλ Νταλλαρής, Διρφύων: Πρεσβ. Γεώργιος Τσουνής, Ιστιαίας: Πρεσβ. Ιωάννης Σούρας, Κηρέως: Πρεσβ. Δημήτριος Πατεράκης, Λίμνης-Αγίας Άννης: Πρεσβ. Ναούμ Σταύρου, Αιδηψού: Πρεσβ. Χρήστος Νγκέλας, Σκιάθου: Πρεσβ. Νικόλαος Σταματάς, Σκοπέλου: Πρεσβ. Χρήστος Λιθαδιώτης, Πρεσβ. Ευάγγελος Κεχριώτης, Αλοννήσου: Οικον. Αβραάμ Αποστολίδης.
Μετά το νεανικό έργο, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην ανάγκη καλύτερης οργανώσεως της υπάρχουσας Αντιαιρετικής δραστηριότητας. Επειδή οι Αιρέσεις συνεχώς αυξάνονται και δραστηριοποιούνται περισσότερο, γι’ αυτό όρισε συντονιστές του Αντιαιρετικού έργου σε κάθε Αρχιερατική Περιφέρεια, υπό την γενικότερη ευθύνη των Αρχιμ. Ιωάννου Βουτσιλάκου, Πρωτοπρεσβ. Κωνσταντίνου Ευριπίδη και Οικον. Χαραλάμπους Ραμαντανάκη. Οι συντονιστές, κατά περιφέρεια, είναι οι: Χαλκίδος: Αρχιμ. Νήφων Συριανός, Ψαχνών: Πρεσβ. Φώτιος Πάσχος, Διρφύων: Πρεσβ. Ιωάννης Κετσεντζής, Ιστιαίας: Πρεσβ. Στέφανος Στεφόπουλος, Αιδηψού: Αρχιμ. Ιωάννης Βουτσιλάκος, Κηρέως: Πρωτοπρεσβ. Ιωάννης Μάρκου, Λίμνης-Αγίας Άννης: Πρεσβ. Άγγελος Θεοδοσίου, Σκιάθου: Αρχιμ. Ιωσήφ Κατσούρας, Σκοπέλου: Αρχιμ. Αλέξιος Παπασταμούλος, Αλοννήσου: Οικον. Αβραάμ Αποστολίδης.
Τρίτη ιδιαίτερη αναφορά από τον Μητροπολίτη μας κ. Χρυσόστομο έγινε στην ιεροκηρυκτική διακονία, για την οποία όρισε υπευθύνους Ιεροκήρυκες, ώστε σε κάθε Ενορία της Ιεράς Μητροπόλεως να γίνεται ένα τακτικό εβδομαδιαίο Εσπερινό κήρυγμα, με συχνότερη την παρουσία των Ιεροκηρύκων και των κηρύκων του θείου λόγου σε όλες τις Ενορίες. Όρισε και γι’ αυτόν τον τομέα, συντονιστές Ιεροκήρυκες, οι οποίοι, κατά Αρχιερατική Περιφέρεια, είναι οι: Χαλκίδος: Αρχιμ. Νικόδημος Ευσταθίου και Αρχιμ. Φιλόθεος Θεοχάρης Ψαχνών - Διρφύων: Αρχιμ. Τιμόθεος Μπαϊμπάκης και Αρχιμ. Ιωάννης Καραμούζης, Ιστιαίας: Αρχιμ. Ιγνάτιος Καπνίσης και Αρχιμ. Ιωάννης Βουτσιλάκος, Αιδηψού: Αρχιμ. Ιωάννης Βουτσιλάκος, Μαντουδίου – Λίμνης - Αγίας Άννης: Αρχιμ. Δαμασκηνός Μάκρας, Σκιάθου: Πρωτοπρεσβ. Γεώργιος Σταματάς, Αλοννήσου: Οικον. Αβραάμ Αποστολίδης. Οι Ιεροκήρυκες θα αξιοποιήσουν στο έργο τους και τους θεολόγους Κληρικούς, οι οποίοι έχουν άδεια από τον Σεβασμιώτατο για να κηρύττουν τον θείο λόγο και θα ορίσουν πότε και από ποιόν θα γίνεται το Εσπερινό κήρυγμα σε κάθε Ενορία.
Αρκετοί σύνεδροι, έθεσαν ερωτήματα στον Σεβασμιώτατο, εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους, ενώ έκαμαν και προτάσεις για διάφορα ζητήματα, κάποιες από τις οποίες έγιναν ομόφωνα αποδεκτές από την Σύναξη των Ιερέων μας.
Στις προτάσεις αυτές ανήκουν και οι εξής:
1. Από τους μέλλοντας να έλθουν σε γάμου κοινωνία, να ζητείται Ληξιαρχική Πράξη Βαπτίσεως, ώστε να διαπιστώνεται ότι είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, βαπτισμένοι από κανονικό Ιερέα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
2. Να ζητείται, επίσης, Πιστοποιητικό Τελεσθέντος Γάμου από Αναδόχους σε Βαπτίσεις και Παρανύμφους (Κουμπάρους) σε Γάμους, αφού σύμφωνα με απόφαση της Ιεράς Συνόδου, δεν επιτρέπεται σε όσους έχουν τελέσει πολιτικό γάμο, να γίνονται δεκτοί, ως ανάδοχοι.
3. Η ρίψη ρυζιού στους Γάμους να γίνεται μετά την τέλεση του Ιερού Μυστηρίου, κατά την έξοδο των νεονύμφων από τον Ιερό Ναό.
4. Στο ζήτημα της κοινής τελέσεως των μυστηρίων Βαπτίσεως και Γάμου, αποφασίστηκε η πιστή εφαρμογή της σχετικής Εγκυκλίου του Σεβασμιωτάτου, όπου περιγράφεται ακριβώς τί πρέπει να γίνεται και πρέπει να εφαρμόζεται.
Ακόμη, ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε και πάλι την ανάγκη της προετοιμασίας και ιδιαιτέρως εκείνων που προσέρχονται να τελέσουν τα Ιερά Μυστήρια, ώστε να γνωρίζουν το τί, το πώς και το γιατί τελείται καθετί και να συμμετέχουν ενσυνείδητα.
Τελειώνοντας, ο Σεβασμιώτατος παρουσίασε στους Ιερείς το Εγκόλπιο Ημερολόγιο της Ιεράς Μητροπόλεως για το ερχόμενο έτος 2014, το οποίο είναι αφιερωμένο στους εκ της Μικράς Ασίας πρόσφυγες και τους προέτρεψε να το διαδόσουν σε όλους τους χριστιανούς.
Στην έναρξη του Ιερατικού Συνεδρίου, στον Ιερό Ναό των Κατασκηνώσεων, τιμωμένου επ’ ονόματι του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και της Αγίας Ολυμπιάδος, ο Σεβασμιώτατος τέλεσε δέηση υπέρ υγείας όλων των Ιερέων και Νεκρώσιμο Τρισάγιο, υπέρ πάντων των κεκοιμημένων Αρχιερέων, Ιερέων και Διακόνων, μνημονεύσας ονομαστικώς εκείνους, οι οποίοι εκοιμήθησαν κατά το παρελθόν έτος.
Στη συνέχεια όλοι κατευθύνθηκαν στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων, όπου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, κατά την διάρκεια της ομιλίας του ευχαρίστησε τους Ιερείς για την παρουσία τους στην Ιερά, όπως την αποκάλεσε, Σύναξη των λειτουργών του Θεού.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην κρισιμότητα των τελευταίων ετών, κατά τα οποία οι άνθρωποι είχαν αφεθεί στον υλισμό και την ευμάρεια και όταν αυτά τα υλικά μειώθηκαν ή χάθηκαν, ο άνθρωπος αισθάνθηκε να καταρρέει και ένιωσε ότι βρίσκεται μπροστά στο μηδέν. Κι ενώ από πολλούς γίνεται η διάγνωση αυτής της τραγικής καταστάσεως και εντοπίζεται η ηθική κρίση, ως αιτία της οικονομικής, εν τούτοις δεν λαμβάνονται τα ενδεικνυόμενα σωστά μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής της καταστάσεως, αφού οι ενέργειες που γίνονται αποβλέπουν μονομερώς μόνο στην οικονομική ανάπτυξη και ελάχιστα ή καθόλου στην ηθική ανάκαμψη.
Σ’ αυτόν τον κόσμο κινούνται και οι Ιερείς, οι οποίοι καλούνται, αν και προέρχονται «εκ του κόσμου», να μην συσχηματίζονται με τον κόσμο, αλλά να τον οδηγούν ως υπεύθυνοι πνευματικοί πατέρες, με το λόγο τους και το παράδειγμά τους.
Καλούμαστε όλοι οι Κληρικοί, είπε ο Σεβασμιώτατος, να αγωνιζόμαστε στην εφαρμογή των εντολών και των δικαιωμάτων του Θεού και να μετρούμε τον εαυτό μας με μέτρο τον Χριστό, τους Αγίους Αποστόλους και τους Αγίους Πατέρες: «Η Εκκλησία δεν αρχίζει από εμάς, ούτε τελειώνει μ’ εμάς», τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ επεσήμανε στους Ιερείς την αξία της καταφυγής τους στο ιερό μυστήριο της Εξομολογήσεως, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη, διότι όπως χαρακτηριστικά είπε: «όποιος δεν εξομολογείται μοιάζει με χωράφι ακαλλιέργητο και γι’ αυτό οφείλουμε να ενδιαφερόμαστε για τον προσωπικό μας αγιασμό, άλλως η σχέση μας με τους ανθρώπους θα είναι επιφανειακή, χωρίς ουσιαστική επίδραση στις καρδιές και τη ζωή τους».
Επιπλέον, λόγω της εποχής κρίσεως, χρειάζεται πολλή προσευχή και πολλή νηστεία, ως έκφραση της αληθινής μετανοίας, κατά το πρότυπο των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης και των Αγίων της Καινής Διαθήκης, μιας και η μετάνοια μπορεί να «αλλάξει» όλο τον κόσμο, ακόμη και την βουλή του Θεού.
Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια, είπε ότι η προσευχή εκτός από το «ταμείο» μας, εκφράζεται και μέσα στην σύναξη και ζήτησε να τελούνται καθημερινά οι Ιερές Ακολουθίες στις Εκκλησίες μας και να ακούγεται η καμπάνα, η οποία σημαίνει το αγαπητικό «παρόν» του Θεού στη ζωή των ανθρώπων.
Στη συνέχεια της εισηγήσεώς του ο Σεβασμιώτατος, τόνισε την αξία της Κατηχήσεως των νέων, αλλά και των ενηλίκων. Επισήμανε ωραιότατες πρωτοβουλίες Ενοριών και προέτρεψε όλους να λάβουν αφορμή από τις πρωτοβουλίες αυτές, ενώ για την καλύτερη οργάνωση του ευαίσθητου αυτού τομέα, όρισε συντονιστές Νεότητος σε κάθε Αρχιερατική Περιφέρεια, υπό την ευθύνη του Γραμματέως Νεότητος και Ιεροκήρυκος της Ι. Μητροπόλεως Αρχιμ. Ιωάννου Καραμούζη. Οι συντονιστές, ανά Περιφέρεια, είναι: Χαλκίδος: Αρχιμ. Αιμιλιανός Χρήστου, Ψαχνών: Πρεσβ. Εμμανουήλ Νταλλαρής, Διρφύων: Πρεσβ. Γεώργιος Τσουνής, Ιστιαίας: Πρεσβ. Ιωάννης Σούρας, Κηρέως: Πρεσβ. Δημήτριος Πατεράκης, Λίμνης-Αγίας Άννης: Πρεσβ. Ναούμ Σταύρου, Αιδηψού: Πρεσβ. Χρήστος Νγκέλας, Σκιάθου: Πρεσβ. Νικόλαος Σταματάς, Σκοπέλου: Πρεσβ. Χρήστος Λιθαδιώτης, Πρεσβ. Ευάγγελος Κεχριώτης, Αλοννήσου: Οικον. Αβραάμ Αποστολίδης.
Μετά το νεανικό έργο, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην ανάγκη καλύτερης οργανώσεως της υπάρχουσας Αντιαιρετικής δραστηριότητας. Επειδή οι Αιρέσεις συνεχώς αυξάνονται και δραστηριοποιούνται περισσότερο, γι’ αυτό όρισε συντονιστές του Αντιαιρετικού έργου σε κάθε Αρχιερατική Περιφέρεια, υπό την γενικότερη ευθύνη των Αρχιμ. Ιωάννου Βουτσιλάκου, Πρωτοπρεσβ. Κωνσταντίνου Ευριπίδη και Οικον. Χαραλάμπους Ραμαντανάκη. Οι συντονιστές, κατά περιφέρεια, είναι οι: Χαλκίδος: Αρχιμ. Νήφων Συριανός, Ψαχνών: Πρεσβ. Φώτιος Πάσχος, Διρφύων: Πρεσβ. Ιωάννης Κετσεντζής, Ιστιαίας: Πρεσβ. Στέφανος Στεφόπουλος, Αιδηψού: Αρχιμ. Ιωάννης Βουτσιλάκος, Κηρέως: Πρωτοπρεσβ. Ιωάννης Μάρκου, Λίμνης-Αγίας Άννης: Πρεσβ. Άγγελος Θεοδοσίου, Σκιάθου: Αρχιμ. Ιωσήφ Κατσούρας, Σκοπέλου: Αρχιμ. Αλέξιος Παπασταμούλος, Αλοννήσου: Οικον. Αβραάμ Αποστολίδης.
Τρίτη ιδιαίτερη αναφορά από τον Μητροπολίτη μας κ. Χρυσόστομο έγινε στην ιεροκηρυκτική διακονία, για την οποία όρισε υπευθύνους Ιεροκήρυκες, ώστε σε κάθε Ενορία της Ιεράς Μητροπόλεως να γίνεται ένα τακτικό εβδομαδιαίο Εσπερινό κήρυγμα, με συχνότερη την παρουσία των Ιεροκηρύκων και των κηρύκων του θείου λόγου σε όλες τις Ενορίες. Όρισε και γι’ αυτόν τον τομέα, συντονιστές Ιεροκήρυκες, οι οποίοι, κατά Αρχιερατική Περιφέρεια, είναι οι: Χαλκίδος: Αρχιμ. Νικόδημος Ευσταθίου και Αρχιμ. Φιλόθεος Θεοχάρης Ψαχνών - Διρφύων: Αρχιμ. Τιμόθεος Μπαϊμπάκης και Αρχιμ. Ιωάννης Καραμούζης, Ιστιαίας: Αρχιμ. Ιγνάτιος Καπνίσης και Αρχιμ. Ιωάννης Βουτσιλάκος, Αιδηψού: Αρχιμ. Ιωάννης Βουτσιλάκος, Μαντουδίου – Λίμνης - Αγίας Άννης: Αρχιμ. Δαμασκηνός Μάκρας, Σκιάθου: Πρωτοπρεσβ. Γεώργιος Σταματάς, Αλοννήσου: Οικον. Αβραάμ Αποστολίδης. Οι Ιεροκήρυκες θα αξιοποιήσουν στο έργο τους και τους θεολόγους Κληρικούς, οι οποίοι έχουν άδεια από τον Σεβασμιώτατο για να κηρύττουν τον θείο λόγο και θα ορίσουν πότε και από ποιόν θα γίνεται το Εσπερινό κήρυγμα σε κάθε Ενορία.
Αρκετοί σύνεδροι, έθεσαν ερωτήματα στον Σεβασμιώτατο, εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους, ενώ έκαμαν και προτάσεις για διάφορα ζητήματα, κάποιες από τις οποίες έγιναν ομόφωνα αποδεκτές από την Σύναξη των Ιερέων μας.
Στις προτάσεις αυτές ανήκουν και οι εξής:
1. Από τους μέλλοντας να έλθουν σε γάμου κοινωνία, να ζητείται Ληξιαρχική Πράξη Βαπτίσεως, ώστε να διαπιστώνεται ότι είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, βαπτισμένοι από κανονικό Ιερέα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
2. Να ζητείται, επίσης, Πιστοποιητικό Τελεσθέντος Γάμου από Αναδόχους σε Βαπτίσεις και Παρανύμφους (Κουμπάρους) σε Γάμους, αφού σύμφωνα με απόφαση της Ιεράς Συνόδου, δεν επιτρέπεται σε όσους έχουν τελέσει πολιτικό γάμο, να γίνονται δεκτοί, ως ανάδοχοι.
3. Η ρίψη ρυζιού στους Γάμους να γίνεται μετά την τέλεση του Ιερού Μυστηρίου, κατά την έξοδο των νεονύμφων από τον Ιερό Ναό.
4. Στο ζήτημα της κοινής τελέσεως των μυστηρίων Βαπτίσεως και Γάμου, αποφασίστηκε η πιστή εφαρμογή της σχετικής Εγκυκλίου του Σεβασμιωτάτου, όπου περιγράφεται ακριβώς τί πρέπει να γίνεται και πρέπει να εφαρμόζεται.
Ακόμη, ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε και πάλι την ανάγκη της προετοιμασίας και ιδιαιτέρως εκείνων που προσέρχονται να τελέσουν τα Ιερά Μυστήρια, ώστε να γνωρίζουν το τί, το πώς και το γιατί τελείται καθετί και να συμμετέχουν ενσυνείδητα.
Τελειώνοντας, ο Σεβασμιώτατος παρουσίασε στους Ιερείς το Εγκόλπιο Ημερολόγιο της Ιεράς Μητροπόλεως για το ερχόμενο έτος 2014, το οποίο είναι αφιερωμένο στους εκ της Μικράς Ασίας πρόσφυγες και τους προέτρεψε να το διαδόσουν σε όλους τους χριστιανούς.